Strona ta wykorzystuje cookies 🍪 W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".
tel. 63 27 20 810 lub 63 26 27 503  um@kolo.pl  |  28 Marca 2024 r. Imieniny: Anieli i Jana

Przedszkolaki z PM 5 w bibliotece

Dodane: 27 Maj 2013  08:20:00   Opublikował:
Przedszkolaki z PM 5 w bibliotece
W Przedszkolu nr 5 w Kole nauczyciele każdego dnia organizują milusińskim czas na czytanie i kontakt z literaturą dziecięcą.
 
Podejmując rozważania nad tym, co dotyczy czytania, pojawia się zwykle myśl, która automatycznie z czytaniem kojarzy pisanie. Dla uzupełnienia należałoby dodać jeszcze jedno, a mianowicie słuchanie. Wszystkie te trzy umiejętności dziecko zdobywa podczas procesu poznawania. Umysł dziecka jest chłonny, szybko przyswaja nowo poznane informacje. Aby jednak nauczyć dziecko czytać, rozumieć i pisać trzeba najpierw nauczyć słuchania. Maluchy często nas dorosłych słuchają, lecz nie oznacza to, że słyszą co do nich się mówi, a jeszcze rzadziej rozumieją co chcemy im przekazać. Warto zatem podjąć wysiłek codziennego czytania dzieciom książek właśnie po to, by nauczyć słuchania ze zrozumieniem. Poza tym obcowanie z książką dostarcza dziecku wielu doznań, a słuchanie zmienia się w intelektualną przygodę. Daje też okazję, by zetknęło się z tajemnicą ukrytą na stronach książki. Słuchanie jest działaniem, które samo się napędza. Jeśli dziecko przeżyje taką autentyczną przyjemność ze słuchania, będzie się jej potem domagać, będzie naturalnie interesować się książką, wzmocni więzi emocjonalne z czytającą mu osobą, nauczy się słyszeć i rozumieć. A przecież w słuchaniu i czytaniu chodzi głównie o zrozumienie treści.

Korzyści ze słuchania czytanych książek są zatem oczywiste. Dlatego też, w Przedszkolu nr 5 w Kole nauczyciele każdego dnia pobytu dzieci w przedszkolu organizują czas na czytanie i kontakt z literaturą dziecięcą. Dzięki opowiadaniom, bajkom, wierszom dzieci przenoszą się do krainy wyobraźni, przeżywają przygody razem z bohaterami opowieści, emocjonują się opisywanymi zdarzeniami. Przy tej okazji rozwijają umiejętności językowe, zapamiętują, analizują, kojarzą, myślą, wyciągają wnioski, oceniają postępowanie bohaterów, poznają wartości uniwersalne takie jak dobro, miłość, piękno, przyjaźń i wreszcie poszerzają swoją wiedzę o świecie i sobie.

Jedną ze sprawdzonych form rozwijania u dzieci zainteresowania książką i czytaniem jest organizowanie wycieczek do biblioteki. Tym razem na wycieczkę do tej niezwykłej krainy pełnej książek małych, dużych, grubych, cienkich, z obrazkami i bez ilustracji, książek przygodowych, naukowych i wielu jeszcze innych, wybrały się najmłodsze przedszkolaki z Przedszkola nr 5 w Kole. Trzylatki pod opieką pani Agnieszki Kuśmierek, która zorganizowała wycieczkę, odwiedziły Filię nr 3 Powiatowej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kole. Maluchów gościła w bibliotece pani Anna Wolniakowska, kierownik filii, która opowiedziała najmłodszym o tym, co mieści się na bibliotecznych półkach, oraz jak zostać czytelnikiem biblioteki. Trzylatki z zainteresowaniem przeglądały udostępnione im książki, zapatrzone w kolorowe ilustracje mogły odgadywać i domyślać się ich treści. Starały się, aby książki, które później służyć będą wszystkim kolejnym czytelnikom odłożyć na półkę w nienaruszonym stanie. Magiczny urok biblioteki sprawił ponadto, że przedszkolaki w nowej sytuacji zachowały się jak przystało na członków Gromadki Misia Uszatka. Wiedziały jak poruszać się w bibliotece, stosowały zwroty grzecznościowe i obiecały też, że będą odwiedzać bibliotekę, tak jak jedna z koleżanek Kornelia Gauden, która jak się okazało bywa w niej często ze swoimi rodzicami. Po powrocie do przedszkola maluchy miały sposobność opowiedzieć o swoich wrażeniach. Przejęte tym, co widziały z domowej biblioteczki przyniosły później do przedszkola własne książeczki, domagając się ich przeczytania.

Zachęcając rodziców, aby swoim pociechom czytali codziennie podpowiadamy, żeby zawsze po lekturze odwołali się do treści zadając pytania zaczynające się od słów: kto, gdzie, dlaczego, jak, co stało się najpierw, co potem a co na końcu, co mogło się stać gdyby... . Jeśli książka jest dłuższa lub jeśli dziecko ma trudności z koncentracją, lepiej czytać ją fragmentami, sprawdzać co dziecko zapamiętało. Można też łączyć czytanie z innymi rodzajami aktywności dziecka np. narysować ilustrację do wybranego fragmentu, ulepić z plasteliny postać bohatera, odtworzyć treść urządzając zabawę w teatr itp. Wykazując zainteresowanie książką, dorośli wywierają wpływ na przyszłe zainteresowania czytelnicze swoich pociech. Wspomagają też edukację dziecka, które nauczone słuchania ze zrozumieniem, uczy się czytać a potem poprawnie pisać.

Kierujemy podziękowania na ręce pani Anny Wolniakowskiej, która umożliwiła maluchom przeżycie nowej przygody w kierowanej przez siebie bibliotece osłodzonej cukierkami.
 
 oprac. R. Zamelska
 foto A. Kuśmierek

Galeria zdjęć

Blog Burmistrza
Miasta Koła

Kalendarium wydarzeń

Strona stworzona przez F&A MEDIA