Celem wprowadzenia procedury jest poprawa warunków życia i funkcjonowania obywateli ze szczególnymi potrzebami, którzy są narażeni na marginalizację lub dyskryminację m.in. ze względu na niepełnosprawność lub obniżony poziom sprawności z powodu wieku czy choroby. Wprowadzane w Urzędzie Miejskim w Kole na bieżąco rozwiązania zgodne są z prawami osób niepełnosprawnych, zapewniając im na równi z innymi obywatelami dostęp do różnych obiektów – w wymiarze dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej.
Na podstawie merytorycznej ustawy (Dz. U. z 2019 r. poz. 1696 z późn. zm.) w urzędzie przyjęty został Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na lata 2022-2025. Zakłada on realizację szeregu zadań, m.in.: organizację szkoleń tematycznych, monitorowanie i aktualizowanie treści zamieszczanych na stronie urzędowej pod kątem zgodności z WCAG 2.1, montaż na budynku odpowiednich piktogramów, znakowanie krawędzi schodów, udostępnienie tłumacza języka migowego. Osoby ze szczególnymi potrzebami w Urzędzie Miejskim zgłaszają się do Punktu Biura Mieszkańca, gdzie ich sprawy zostają przekazane pracownikom merytorycznym do dalszego rozpoznania.
W lipcu br. w ramach realizacji projektu pn. „Dostępność Plus w urzędach JST woj. wlkp.” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, II Osi Priorytetowej Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działania 2.18 Wysokiej jakości usługi administracyjne - Gmina Miejska Koło otrzymała nieodpłatnie usprawnienia o łącznej wartości 19 751,64 zł. Są wśród nich: nakładki kątowe na schody wraz z polami uwagi dla oznakowania krawędzi pierwszego i ostatniego stopnia, tabliczki brajlowskie: na drzwi wewnętrzne oraz z wypukłym piktogramem do oznakowania drzwi zewnętrznych (o możliwości wejścia psa asystującego), gong alarmowy do toalety, system wezwania asysty, pętle indukcyjne dla osób słabosłyszących (zestaw recepcyjny oraz przenośny), lupa elektroniczna, ramki do podpisu i koc ewakuacyjny.
Zarządzenia, plany działania i raporty dostępne są w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kole: https://bip.kolo.pl/artykuly/1198/koordynator-ds-dostepnosci