Już przed przybyciem wykładowcy zebrało się ponad 80 osób Czekaliśmy. Burmistrz na spotkanie z nami przybył wprost z Poznania, gdzie miał przyjemność odebrać przyznany gminie miejskiej Koło w Rankingu Gmin Województwa Wielkopolskiego tytuł "Lider Powiatu Kolskiego". Wykładowca zaproponował temat wykładu - "Status prawny burmistrza". To temat, jakiego do tej pory nie mieliśmy. Przekazywanie tej wiedzy miało formę wykładu, ale też były w nim przerywniki w formie pytań kierowanych do słuchaczy. To czyniło wykład ciekawszym i aktywizowało uczestników spotkania.
Właśnie od pytania - "Kiedy burmistrz rozpoczyna pracę? "- rozpoczął nasz gość wykład. Padają różne odpowiedzi. I informacja Krzysztofa Witkowskiego o ważnym akcie, jakim jest złożenie przed radą ślubowania przez nowo wybranego burmistrza. Nie złożenia ślubowania powoduje bowiem wygaszenie mandatu. Tu wykładowca wymienia trzy podstawowe akty prawne w randze ustaw - o pracownikach samorządowych, o samorządzie gminnym i prawo pracy - dających umocowanie burmistrzowi i określających jego zadania. Pracodawcą burmistrza jest Urząd Miasta a jego wynagrodzenia ustala Rada Miasta. Kadencja trwa 5 lat. Burmistrz kieruje pracami Urzędu Miasta, jest też zwierzchnikiem dyrektorów instytucji podległych UM.
Osobowość prawną posiada gmina miejska Koło, nie UM. W spółkach poległych burmistrz ma status zgromadzenia wspólników. Nie jest zwierzchnikiem prezesów spółek. Burmistrz jest organem gminy. Posiada określone uprawnienia i kompetencje. Stoją też przed nim określone zadania. Niektóre z nich burmistrz wymienił i omówił. To przygotowanie projektów uchwał rady i określenie sposobów ich realizacji. W jego kompetencji jest gospodarowanie mieniem komunalnym i wykonanie budżetu oraz zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych. Sprawując funkcję zwierzchnika w UM swoim zarządzeniem nadaje mu regulamin organizacyjny. Wydaje decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej. Ponosi odpowiedzialność za prawidłową gospodarkę finansową gminy.
Burmistrz mając na względzie realizację zadań może powołać swojego zastępcę i przekazać mu niektóre ze swoich obowiązków. Może też upoważnić zastępcę i innych pracowników do wydawania decyzji administracyjnych. Wśród obowiązków są też takie dotyczące ogłoszeń i informowania mieszkańców o niektórych zadaniach i ich realizacji. Dotyczy to m.in. założeń budżetowych i kierunków polityki społecznej i gospodarczej, uchwały budżetowej i sprawozdania z jej wykonania.
Dr Krzysztof Witkowski omówił też stojące przed burmistrzem ograniczenia, zakazy i obostrzenia. Wiążą się one z nadzorem merytorycznym i w zakresie finansów. Nadzór taki sprawują Prezes Rady Ministrów i Wojewoda, a w zakresie finansów Regionalna Izba Obrachunkowa. Zebrani oklaskami podziękowali Burmistrzowi Miasta za istotny dla rozumienia roli samorządu terytorialnego wykład, a Prezes naszego stowarzyszenia Wiesław Czekalski wręczył pamiątkowy upominek wykonany w jednej z sekcji stowarzyszenia.
Tekst: Zdzisław Felis