Wczoraj społeczność Liceum Ogólnokształcącego w Kole odwiedzili goście z miasta Maalot w Izraelu. Spotkanie odbyło się w ramach programu "Zachować pamięć. Historia i kultura dwóch narodów". Projekt opracowany przez Instytut Yad Vashem w Jerozolimie oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie realizuje zobowiązania wynikające z umowy między rządem Polski a rządem Izraela o współpracy kulturalnej, naukowej i oświatowej. Jego celem jest stworzenie przestrzeni dialogu pomiędzy młodymi Izraelczykami i Polakami oraz stworzenie i rozwinięcie kontaktów i współpracy między szkołami.
Do placówki przybyło 32 uczniów ze szkoły w Maalot, 3 nauczycieli oraz 3 osoby będące przedstawicielami tzw. Ziomkostwa Kolskiego. - Odnalazł nas Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie szukając 20 polskich szkół średnich zainteresowanych nawiązaniem kontaktu ze szkołą partnerską w Izraelu i z miejscowości położonej blisko miejsca tragedii holocaustu - powiedziała Sylwia Pokrywczyńska z LO zapytana, jak doszło do nawiązania tej niezwykłej współpracy. – Dziś do naszej szkoły przyjechali uczniowie szkoły partnerskiej z Izraela z miejscowości położonej nieopodal granicy z Libanem i będziemy świadkami realizacji programu przebiegającego pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej a opracowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji i przez Instytut Yad Vashem, a jest to program „Zachować pamięć, historia i kultura dwóch narodów”.
Na uroczystość przybyło wielu gości pragnących wziąć udział w tym niezwykłym wydarzeniu, gdy młodzi Polacy i Izraelici chcą rozmawiać o wspólnej przeszłości i budowaniu przyszłości. W przemówieniach padały słowa uznania wobec inicjatorów przedsięwzięcia. Po części oficjalnej, uczniowie przystąpili do pracy w grupach, podczas której poznali utwór Czesława Miłosza „Campo di Fiori” i stworzyli collage artystyczny pod jego wpływem, rozegrali mecz siatkarski Polska-Izrael i posadzili drzewko pamięci. Finałem spotkania był wspólny wyjazd do Chełmna w celu uczczenia pamięci ofiar obozu zagłady. Reprezentanci obu państw liczą na dalszą współpracę.