Nie wszyscy wiedzą, że u ponad 86% polskich 6-latków stwierdzono próchnicę zębów, a u 15-latków odsetek wynosi ponad 90%. W statystykach wypadamy gorzej pod tym względem od krajów takich jak Uganda czy np. RPA pomimo, że wśród krajów europejskich mamy najwięcej stomatologów w przeliczeniu na liczbę mieszkańców.
Dzieje się tak dlatego, że system ochrony zdrowia i opieki stomatologicznej dzieci pozostawia wiele do życzenia pozostawiając rodzicom jako alternatywne prywatne leczenie zębów ich dzieci w drogich gabinetach dentystycznych. Jeśli do tego profilaktyka jest bardziej teoretyczna niż praktyczna, brakuje nawyków higienicznych, a dzieci spożywają zbyt wiele niezdrowych dla uzębienia produktów to trudno się dziwić tym niepokojącym statystykom.
Program Wychowania w Przedszkolu i treści Podstawy Programowej obejmują zagadnienia dotyczące zdrowych nawyków i higieny. A zatem przedszkola są zobligowane do wspomagania rodziców w zakresie kształtowania właściwych postaw prozdrowotnych w ramach organizowanych z dziećmi zajęć wychowawczo-dydaktycznych.
Stąd też dzieci 5-letnie Przedszkola Miejskiego nr 5 w Kole były uczestnikami spotkania ze stomatologiem zorganizowanego przez nauczycielkę p. Elżbietę Szacowną. Doszło ono do skutku dzięki pomocy byłego przewodniczącego Rady Rodziców pana Jarosława Wojciechowskiego, taty Jakuba, który jeszcze w roku ubiegłym był wychowankiem Przedszkola nr 5.
W czasie spotkania przedszkolaki wzięły udział w zajęciach i zabawach z zakresu profilaktyki jamy ustnej w ramach Programu Oświatowo-Zdrowotnego „Bądźmy zdrowi – wiemy więc działamy” realizowanego przy współpracy z PSSE oraz w ramach Ogólnopolskiego Programu Edukacji Zdrowotnej dla Przedszkolaków pt. „Akademia Aquafresh”.
Tematem zajęć była „Wizyta u doktora Ząbka”. Gościem specjalnym przedszkolaków była pani stomatolog Agnieszka Wojciechowska – Kniaź, którą powitały piosenką „O kochaniu misia”. Jako, że miś miał poważny kłopot, dzieci zaprosiły go do Gabinetu dr Ząbka. W postać doktora i pacjenta wcieliły się same, prezentując właściwe sposoby rozwiązania problemu w inscenizacji „Chory ząbek” wg J.Bechler.
Później uważnie wysłuchały pogadanki o profilaktyce jamy ustnej, którą pani dentystka urozmaiciła materiałami poglądowymi z tego zakresu. Dzięki pani stomatolog dzieci:
-
poznały budowę jamy ustnej (zęby mleczne, zęby stałe)
-
wyjaśniały pojęcia: próchnica, szkliwo, lakowanie, fluoryzacja
-
demonstrowały sposób właściwego szczotkowania(mycia) zębów
-
oceniały stopień zużycia szczoteczki i dowiedziały się jak często ją wymieniać
-
wzbogaciły swe wiadomości o czynnikach wpływających na stan uzębienia (właściwe odżywianie się, codzienna higiena jamy ustnej, kontrole u dentysty)
-
mogły poznać konsekwencje braku higieny jamy ustnej
-
oswoić się z koniecznością odwiedzania gabinetu dentystycznego
-
poznać przedstawiciela środowiska lokalnego i społeczną rolę stomatologa
-
doskonalić swoje kompetencje poznawcze i emocjonalno-społeczne
Przedszkolaki zachęcone przez dentystkę wykonywały zadania, dostrzegały związki przyczynowo-skutkowe i wyciągały wnioski. W znanej piosence z repertuaru dziecięcego „Myj zęby” zachęcały też mniej systematycznych w szczotkowaniu zębów kolegów z grupy, aby zmienili swoje nawyki i potraktowali tę codzienną czynność jak … dobrą zabawę. Aby zmotywować przedszkolaki do dbałości o higienę jamy ustnej, pani dentystka podarowała im książeczkę o prawidłowym myciu zębów, kolorowanki, puzzle do uzupełniania, emblematy-naklejki, które będą mogły wykorzystać w zabawach i zajęciach w ramach tematu.
Może po takim spotkaniu ze stomatologiem, które zainicjowała pani Elżbieta Szacowna wizyta u „doktora Ząbka” nie będzie taka straszna jak się wielu dzieciom wydaje. Może też w przyszłości studenci ze Szwecji, gdzie opieka stomatologiczna obejmująca dzieci i młodzież jest na bardzo wysokim poziomie o czym świadczy 3 % wskaźnik występowania próchnicy, nie będą przyjeżdżali do Polski, aby zobaczyć jak wygląda nieleczona, zaawansowana próchnica. Może zlikwidowane szkolne gabinety dentystyczne kiedyś powrócą do łask a nieustanne przypominanie o konieczności mycia zębów w przedszkolu, szkole i w domu i egzekwowanie tego nawyku przez rodziców zmniejszy kiedyś rozmiar „epidemii” próchnicy. Może kiedyś ...
A tymczasem, musimy zadbać o stan swojego uzębienia i uzębienia swoich dzieci poprzez kształtowanie właściwych nawyków i profilaktykę we własnym zakresie.
oprac. R.Z. PM 5 Koło
foto E. Szacowna