W ramach wielu zadań statutowych oraz wyznaczonych podstawą programową obszarów edukacyjnych, Przedszkole nr 5 w Kole prowadzi z przedszkolakami m.in. zajęcia mające na celu kształtowanie nawyków dbałości o bezpieczeństwo, higienę oraz umiejętności społeczne. Częstym wzmocnieniem edukacji przedszkolnej w w/w zakresie jest podejmowanie współpracy z instytucjami czy organizacjami zewnętrznymi.
W roku szkolnym 2013/2014 najstarsze przedszkolaki z Gromadki Misia Uszatka miały przyjemność uczestniczyć w zajęciach realizowanych w ramach programu PCK „Super Wiewiórka - przyjaciółka Oli i Kuby ”. Pomysł na jego stworzenie powstał w 2001 roku, a pozytywna ocena efektów zdecydowała o tym, że program zyskał akceptację i ogólnopolski zasięg.
Sześciolatki z dwóch grup PM 5 od października do lutego systematycznie raz w tygodniu uczestniczyły w zajęciach prowadzonych przez młodzież z ZSEA w Kole, działającą aktywnie na rzecz Szkolnego Koła PCK. Grupa SIM, do której należą uczniowie ZEAS, to Społeczni Instruktorzy Młodzieżowi. W PM 5 byli nimi wolontariusze Marta Wiśniewska, Dawid Antkiewicz i Michał Świerszcz. Aby program „Super Wiewiórka” przyniósł oczekiwane efekty edukacyjno-wychowawcze, przeprowadzili oni z przedszkolakami 17 spotkań tematycznych. Zajęcia były planowane, wykorzystano przy ich realizacji materiały edukacyjne opracowane na potrzebę realizacji programu. Oprócz ciekawych zajęć, przedszkolaki objęte programem mogły uczestniczyć też w konkursie plastycznym pt. „Najpiękniejszy las”. Nagrody dla dzieci biorących w nim udział w postaci dyplomów i breloczków z wiewiórką ufundował PCK.
Czego zatem nauczyły się sześciolatki z pomocą instruktorów Marty, Dawida, Michała i postaci przewodniej programu czyli Oli? Założeniem było, aby przedszkolaki z PM 5:
-
dowiedziały się, czym zajmuje się PCK,
-
ugruntowały swoją wiedzę o zasadach bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym,
-
nauczyły się przestrzegać zasad właściwego zachowania się w środowisku przyrodniczym lasu,
-
utrwaliły wiedzę o podstawach zdrowego stylu życia i higieny,
-
zdobyły wiedzę i umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy w urazach powstałych podczas zabaw,
-
nauczyły się, jak wzywać pomocy i jak korzystać z telefonów alarmowych w sytuacjach niebezpiecznych,
-
nabyły umiejętności niesienia pomocy osobom starszym, słabszym, młodszym dzieciom,
-
utrwaliły informacje o zagrożeniach związanych z zabawami zimowymi na śniegu i lodzie,
-
zorientowały się w zagrożeniach wynikających z kontaktu z obcymi, uczyły się właściwego reagowania,
-
nauczyły się przewidywania i unikania zagrożeń w różnych sytuacjach w domu,
-
zwiększyły swoją tolerancję dla osób innej narodowości, rasy, wyznania.
Udało się wyśmienicie, a zyskały na tym obie strony, jako że każde nowe doświadczenie jest cenne. Dyplomy wręczone sześciolatkom na spotkaniu podsumowującym będą miłą pamiątką wspólnych działań i motywacją do przestrzegania przyswojonych przez dzieci zasad.
Na ręce młodych, bezinteresownie działających instruktorów oraz opiekuna Szkolnego Koła PCK pana Mieczysła Wojtasika, z którym współpracują, kierujemy słowa uznania za zaangażowanie i osiągnięte w pracy z przedszkolakami efekty edukacyjno-wychowawcze. Za wysiłek, systematyczność, uśmiech, wspólną naukę i zabawę Marcie, Dawidowi i Michałowi podziękowania złożyła dyrektor Przedszkola nr 5 w Kole, pani Agnieszka Kozajda, a także nauczycielki grup, w których program był realizowany panie Izabela Sochacka i Wiesława Garus.
Warto jeszcze dodać, że niezmiernie miło było nam gościć w grupie instruktorów Michała Świerszcza, jednego z byłych wychowanków Przedszkola nr 5 w Kole. Cieszy fakt, że wspólnie ze swoimi rówieśnikami działając na rzecz najmłodszych podejmuje inicjatywy społeczne. U ich podstaw leży przecież dokonująca się już w przedszkolu socjalizacja.
oprac. R.Z. PM 5