Panel dyskusyjny na temat m.in. barier i aktywności osób starszych w działaniach społeczno-kulturalnych, wizerunku seniorów, ich roli w społeczeństwie - dla przedstawicieli środowisk społecznych, opinio- i kulturotwórczych w powiecie kolskim zorganizowała Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna w Kole. Książnica jest partnerem projektu „Osoby w wieku 50+ a rozwój kapitału społecznego. Diagnoza i ewaluacja wielkopolskich inicjatyw kulturalnych”.
Projekt zdobył dofinansowanie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Obserwatorium Kultury UAM. Ma służyć dokonaniu diagnozy inicjatyw społeczno-kulturalnych angażujących do uczestnictwa osoby w wieku 50+. Zakończy się opracowaniem raportu dla podmiotów odpowiedzialnych za prowadzenie polityki kulturalnej i społecznej.
Kolska książnica włączając się w wielkopolską inicjatywę zorganizowała panel dyskusyjny, do udziału w którym zaprosiła przedstawicieli środowisk społecznych, opinio- i kulturotwórczych w powiecie kolskim, dyrektorów i pracowników instytucji kultury, z ośrodków pomocy społecznej, szefów klubów seniora, związków emerytów i rencistów, społeczników, osoby w samorządzie terytorialnym zajmujące się obszarami kultury. Uczestnicy spotkania wyrażali swoje opinie na temat aktywności osób starszych, dzielili się doświadczeniami w działaniach z seniorami. Pojawiło się wiele pomysłów na uaktywnienie tej grupy wiekowej. – To dla nas owocne spotkanie, które pozwoli nam głębiej przyjrzeć się oczekiwaniom osób starszych – przyznała moderator dyskusji Marzena Franiak. – Pracujemy z seniorami, ale nie wiemy wszystkiego, chętnie przyjmiemy podpowiedzi. Rozmowa pozwala poznać bariery, jakie osoby 50+ napotykają w uczestnictwie w kulturze, dowiemy się, jak je niwelować. Posłuchamy też o zapotrzebowaniu na inicjatywy. Oczekiwania są rozmaite, czasem trzeba przedstawić ofertę działań przeznaczonych dla osób starszych, a czasem pokonać barierę architektoniczną.
Panel, niezbędny do opracowania raportu dla Wielkopolski, wskaże też drogę naszej książnicy, jak docierać z propozycjami do szerszej grupy odbiorców.