Zgodnie z kierunkami polityki oświatowej MEN rok 2015/2016 ogłoszono Rokiem Otwartej Szkoły. Rzecz dotyczy także przedszkoli i innych placówek edukacyjno-wychowawczych. Otwarta szkoła czy przedszkole rozumiane są w tym przypadku jako otwarte na kulturę, sztukę, sport, środowisko lokalne.
Adekwatnie do ww wytycznych Przedszkole Miejskie nr 5 w Kole zaproponowało rodzicom dzieci 3 letnich z grupy I udział w zajęciach warsztatowych. Ich tematem była muzyka. Ta dziedzina sztuki w wychowaniu najmłodszych podobnie jak plastyka, zabawy parateatralne czy ruchowe ma niezwykle szerokie zastosowanie. Zaproponowane dzieciom i rodzicom zabawy bazowały głównie na krótkich utworach muzyki klasycznej czyli tzw. poważnej. Jeśli bowiem mamy z założenia wychować przyszłego melomana, odbiorcę czy twórcę muzyki, to wypada odwołać się do szlachetnych wzorców. Muzyka klasyczna to przecież nie tylko dźwięki. Zawiera się w niej historia, pamięć geniuszu kompozytora, szacunek dla rzeczy wzniosłych, wreszcie harmonia i piękno.
Warsztaty wg własnego scenariusza przeprowadziła R. Zamelska z pomocą organizacyjną pani A. Maniak. Ich hasłem przewodnim była „Muzyczna Jesień”. Zabawy pozwoliły dzieciom na utrwalenie elementarnej wiedzy na temat przejawów aktualnej pory roku oraz wprowadzały najmłodszych w świat muzyki. Przedszkolaki współpracowały z rodzicami improwizując do niej ruch , tworzyły muzykę na instrumentach perkusyjnych. Przetwarzając rytm na obraz graficzny łączyły dźwięk i ruch. Koncentrowały się na rytmie, reagowały na akcenty i pauzy, próbowały wyczuć frazy w muzyce i zmiany w dynamice dźwięków. Wspólna aktywność pozwalała na budowanie zaufania do partnera i grupy, tworzyła okazję do integracji i warunki do przełamywania własnych ograniczeń. Wszystkie trzylatki dały dowód, że są otwarte nie tylko na muzykę, lecz na wszystko, co je otacza. Każdy z maluszków zrobił w ten sposób wielki krok rozwojowy. Było to zapewne pierwsze takiej wagi doświadczenie przeżywane w grupie przedszkolnej , rodzinnej i rówieśniczej jednocześnie.
Na zajęciach wykorzystano m.in. w całości lub we fragmentach utwory J. Straussa, F. Chopina, M. Musorgskiego, A. Chaczaturiana, Leo Delibes`a, J. S. Bacha, ale także muzykę elektroniczną i piosenki dziecięce. Utwory były tak różne jak i zastosowane metody. Znalazły się wśród nich aktywne słuchanie muzyki wg B. Strauss, elementy metody ruchu rozwijającego W. Sherborne, metoda C. Orffa łącząca słowo, ruch i muzykę. Nie zabrakło metod nauczania kreatywnego wg Stowarzyszenia KLANZA i elementów pedagogiki zabawy wg M .Bogdanowicz. Wszystkie one pozwalały dostosować zabawy do możliwości rozwojowych dzieci trzyletnich i zaspokoić ich potrzebę emocjonalnego bliskiego kontaktu z rodzicami.
Kończąc udział w zabawie trzylatki podjęły próbę oceny własnego samopoczucia w czasie zajęć. Później ,gdy dzieci skupiały się na uciechach podniebienia, rodzice dokonali własnej ewaluacji różnych aspektów zajęć. Ocenie poddano atmosferę, organizację , dobór metod, stopień realizacji celów, aktywność dzieci i ich radzenie sobie w nowej sytuacji z własnymi emocjami. Zweryfikowana została też aktywność własna rodzica. Zebrane w anonimowych arkuszach informacje służą zawsze podnoszeniu jakości pracy przedszkola.
Pozostaje jeszcze pochwalić się , że po raz pierwszy z grupą trzylatków udało się zorganizować tego typu zajęcia w tak szybkim czasie. Większość z dzieci z sukcesem dopiero co przeszła okres adaptacyjny. Niezależnie od indywidualnego tempa rozwoju , wszystkie poradziły sobie doskonale w nowej sytuacji. Niewątpliwie nadal będą śpiewać, słuchać i bawić się chętnie, bo PM 5 jest pełne muzyki. Muzyki , która relaksuje, uczy , pobudza do działania, wycisza negatywne emocje, integruje, wyzwala kreatywność i daje poczucie przyjemności. O tej dziedzinie sztuki można z pewnością powiedzieć, że to niezwykle skuteczny i akceptowany przez dzieci środek wychowawczy.
Wszystkim rodzicom, którzy przyjęli zaproszenie i ze swoimi pociechami aktywnie uczestniczyli w warsztatach pięknie dziękujemy i zapraszamy do dalszej współpracy.
oprac. i foto R.Z. PM5