Strona ta wykorzystuje cookies 🍪 W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".
tel. 63 27 20 810 lub 63 26 27 503  um@kolo.pl  |  22 Grudnia 2024 r. Imieniny: Honoraty i Zenona

Dyskutowano nt. założeń projektu badań przesiewowych

Dodane: 16 Grudzień 2015  13:19:00   Opublikował:
Dyskutowano nt. założeń projektu badań przesiewowych
10 grudnia 2015 r. w sali sesyjnej Starostwa Powiatowego w Kole odbyło się spotkanie informacyjne, zorganizowane przez naszą placówkę (z inicjatywy pedagog p. A. Makarowicz).

Na wstępie dyrektor Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kole – p. Halina Nuszkiewicz przedstawiając cel spotkania tj.: poznanie założeń projektu badań przesiewowych z zastosowaniem Polskiego Pediatrycznego Testu Zdaniowego PTZ-D
prof. E. Ozimka.

Następnie głos zabrał Prezes Fundacji BONUM COMMUNE z Wrocławia – p. Karolina Zienkiewicz (pedagog, neuroterapeuta). P. Zienkiewicz na wstępie swojego wystąpienia zaprezentowała przykładowe nagrania osób, u których występują trudności w zakresie przetwarzania słuchowego przy prawidłowym poziomie słyszenia.

Następnie omówiła istotę zaburzeń przetwarzania słuchowego, które polega na niemożności efektywnego wykorzystania informacji słuchowo – językowej oraz błędnej interpretacji wrażeń słuchowych w wyników upośledzenia uwagi, pamięci, percepcji i dyskryminacji słuchowej przy prawidłowym procesie słyszenia. Zaburzenia te powstają w wyniku zaburzeń funkcjonowania środkowej części układu słuchowego.

Nasilenie w/w objawów zaburzeń występuje u dzieci 6-7 letnich, które rozpoczynają naukę szkolną. Objawy te wpływają na umiejętność nabywania przez nie wiedzy szkolnej oraz na ich rozwój emocjonalny.

Zaburzenia te diagnozowane są na podstawie badań behawioralnych funkcji słuchowych (psycholog, pedagog, audiolog) poprzez użycie testów mowy „utrudnionej” oraz badań elektrofizjologicznych, a w szczególności rejestracji potencjałów poznawczo – kognitywnych.

W dalszej części wystąpienia prelegentka omówiła postępowanie terapeutyczne oraz dostępne testy diagnostyczne wykorzystywane do diagnozowania (APD / zaburzeń przetwarzania słuchowego).

Zestaw testów, w tym Polskiego Pediatrycznego Testu Zdaniowego prof. E. Ozimka pozwala na wczesną diagnostykę rozumienia mowy u dzieci korzystających z aparatów słuchowych czy implantów ślimakowych u których prawidłowy jest rozwój intelektualny.

Na zakończenie swojego wystąpienia p. Zienkiewicz przekazała informacje dotyczące zasad współpracy z Fundacją BONUM COMMUNE oraz placówek diagnostycznych i terapeutycznych, które uczestniczą w projekcie badań przesiewowych z zastosowaniem w/w testu prof. E. Ozimka.

Dyrektor Poradni – p. Halina Nuszkiewicz na zakończenie spotkania w kilku zdaniach podsumowała spotkanie stwierdzając, że problemy dotyczące diagnozowania (centralnych) zaburzeń przetwarzania słuchowego dopiero jest nagłaśniany w kraju. Specjaliści z poradni, logopedzi, terapeuci powinni pozyskać wiedzę nt. w/w zaburzeń, aby móc bardziej wspomagać dzieci, które w szkole napotykają na trudności związane z rozumieniem mowy, mylenie podobnie brzmiących wyrazów czy trudności ze zrozumieniem złożonych poleceń, wypowiedzi lub z utrzymaniem uwagi na zadaniu wymagającym słyszenia.
Na tym spotkanie zakończono.
 
Spotkanie przygotowały:
Kol. A. Makarowicz (pedagog)
Kol. H. Nuszkiewicz (logopeda)
 
Opracowanie
Halina Nuszkiewicz

 

Galeria zdjęć

Blog Burmistrza
Miasta Koła

Kalendarium wydarzeń

Strona stworzona przez F&A MEDIA