oo
Dodane: 02 Luty 2016 11:52:00 Opublikował:
Były Prezes Miejskiego Zakładu Wodociągów i Kanalizacji - Jacek Klukaczyński wielokrotnie podkreślał, iż inwestycja pn. Modernizacja i rozbudowa stacji uzdatniania wody jest jego wielkim osiągnięciem. Przypomnijmy, iż umowa w sprawie modernizacji stacji została podpisana 14.10.2013 r., natomiast termin zakończenia inwestycji został przewidziany na dzień 13.10.2014 r.
W trakcie realizacji inwestycji władze Spółki na czele z Prezesem Jackiem Klukaczyńskim trzykrotnie przesuwały termin zakończenia inwestycji. Jak się okazało główną przyczyną niemożliwości dokonania odbioru są nieprawidłowości w zakresie zastosowanej technologii uzdatniania wody. Zastrzeżenia dotyczą również usterek technicznych, wydajności bloku uzdatniania wody oraz minimalizacji strat własnych wody. Z uwagi na powyższe, obecny zarząd Spółki podjął decyzję o przesunięciu terminu odbioru inwestycji do dnia 31.12.2016 r. Niestety, jak ustalono wyznaczenie tak odległego terminu odbioru nie gwarantuje, iż inwestycja będzie spełniała swoją rolę. Zastosowana i zaakceptowana przez byłego Prezesa technologia nie sprawdza się na tego typu ujęciu wody. Konsekwencje tych nieprawidłowości mogą okazać się bardzo poważne w skutkach również dla mieszkańców miasta- mogą skutkować nawet przerwą w dostawie wody, zwłaszcza w okresie letnim. Zdaniem ekspertów, powyższych nieprawidłowości można było uniknąć, m.in. poprzez przemyślany i uzasadniony wybór technologii, która gwarantowałaby uzyskanie określonego efektu. Jak widać, były Prezes nie poczynił w tym kierunku zdecydowanych kroków. Z uzyskanych informacji wynika, iż zastosowana na ujęciu wody technologia nie spełniła swojej roli w innych miastach, które podobno do dzisiaj nie rozwiązały tego problemu, o czym poprzednie władze Spółki musiały zdawać sobie sprawę. Ponadto swoje wątpliwości co do zasadności zastosowania owej technologii zgłaszały osoby kompetentne w tym przedmiocie działalności. Ostatecznie były Prezes zadecydował o realizacji inwestycji i wyborze dostawcy technologii, co więcej Pan Klukaczyński wystawił dostawcy technologii pozytywne referencje, co przy obecnej sytuacji i problemach w zapewnieniu właściwego funkcjonowania ujęcia wody budzi duże zdziwienie. Władze miasta i spółki zapowiedziały, iż w przypadku nieosiągnięcia wymaganego efektu do końca 2016 r., wyciągną konsekwencje w stosunku do osób odpowiedzialnych za powyższe nieprawidłowości.
Poważne wątpliwości budzi również prawidłowość przeprowadzonego przez Spółkę przetargu nieograniczonego na wybór Wykonawcy inwestycji oraz sama realizacja inwestycji przede wszystkim w przedmiocie dopuszczalności aneksowania umowy i przedłużania zakończenia terminu realizacji inwestycji. Władze miasta zapowiedziały, iż w najbliższym czasie zostanie przeprowadzony audyt w przedmiocie przeprowadzonego przez Spółkę postępowania na wykonanie modernizacji stacji uzdatniania wody.
Przypomnijmy tylko, iż całkowity koszt inwestycji został określony na kwotę 10.799.400,00 zł brutto. Dla potrzeb inwestycji Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu udzielił Spółce pożyczki w kwocie 5.861.483,6800 zł. Pożyczka w odróżnieniu jednak od bezzwrotnych źródeł finansowania (np. dotacji), musi zostać spłacona, co powoduje dodatkowe obciążenie finansowe dla Spółki.
Pewne wątpliwości budzi również sam fakt konieczności modernizacji stacji uzdatniania wody, gdyż jak wynika z dokumentów znajdujących się w Spółce, dotychczasowe ujęcie wody spełniało wymagane parametry. Na podstawie zgromadzonych w Spółce analiz, opinii i innych dokumentów, wynika, iż przeprowadzenia natychmiastowej modernizacji wymagała oczyszczalnia ścieków. Z opinii technicznej z 2011 r. sporządzonej na zlecenie byłego Prezesa wynika, iż już w 2011 r. oczyszczalnia ścieków swoją świetność techniczną miała już dawno za sobą, a większość obiektów, urządzeń i instalacji oczyszczających znajduje się na granicy śmierci technicznej, co preferuje przedmiotowy obiekt do natychmiastowej modernizacji i rozbudowy. Biegły w swojej opinii zwracał uwagę, iż zdecydowana większość urządzeń, konstrukcji betonowych i stalowych nadaje się już tylko do likwidacji. Poprzednie władze Spółki, za wyjątkiem zakupu pewnych urządzeń, nie poczyniły w tym kierunku zdecydowanych kroków. Należy dodatkowo podkreślić, iż gdyby były Prezes zdecydował się w tamtym okresie na inwestycję modernizacji oczyszczalni ścieków, istniała możliwość uzyskania bardzo korzystnego finansowania w postaci dotacji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (priorytet gospodarka wodno-ściekowa). Maksymalna wysokość wsparcia mogła wynieść nawet do 85% kosztów inwestycji. W przypadku realizowania kompleksowych projektów istniała możliwość włączenia w projekt zadań dotyczących zaopatrzenia w wodę oraz budowy kanalizacji deszczowej. Prezes Klukaczyński nie skorzystał jednak z tej możliwości i nie złożył wniosku o dofinansowanie, a postanowił jednak o modernizacji stacji uzdatniania wody, choć z uzyskanych opinii wynikało, iż to oczyszczalnia ścieków wymagała natychmiastowej modernizacji. Dlatego też, mając na uwadze tragiczny stan techniczny oczyszczalni ścieków, Burmistrz Miasta Koła wraz z nowym zarządem Spółki postanowił wykorzystać ostatnie rozdanie środków unijnych i złożył wniosek o dofinansowanie na modernizację oczyszczalni ścieków do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dofinansowanie przewiduje udzielenie dotacji na realizację inwestycji. Pozostałą część kosztów Spółka zamierza sfinansować z zaciągniętej na preferencyjnych warunkach w WFOŚiGW w Poznaniu pożyczki, która będzie częściowo umarzalna.
www.kolo.pl/wiadomosc/3658/oo