Strona ta wykorzystuje cookies 🍪 W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".
tel. 63 27 20 810 lub 63 26 27 503  um@kolo.pl  |  24 Lipca 2024 r. Imieniny: Krystyny i Olgi

Kolski LOK w gościnie u diabła Boruty

Dodane: 18 Sierpień 2016  10:21:00   Opublikował:
Na niecodzienną wyprawę wakacyjną w ostatnią  sobotę  lipca do Łęczycy zaprosili młodych mieszkańców miasta Koła Powiatowy Klub Młodzieżowy LOK „ Kolska Starówka” wspólnie  z Muzeum Technik Ceramicznych w Kole. W programie było zwiedzenie byłego Zakładu Karnego, Zamku diabła Boruty, Łęczyckiej Starówki, kolegiaty w Tumie, skansenu zagrody chłopskiej w Kwiatkówku oraz Góry Św. Małgorzaty.

Około 20-osobowa grupa do Łęczycy wyjechała autokarem z parkingu spod Starostwa Kolskiego w godzinach porannych by już około godz. 10-tej stanąć przy bramie wejściowej do byłego Zakładu Karnego w  samej Łęczycy, w którym odbywali kary pozbawienia wolności recydywiści oraz więźniowie polityczni. Był on jednym z najcięższych więzień w Polsce do grudnia 2006 roku.

Udostępnione do zwiedzania cele więzienne jak i przyległy teren ze „spacerniakiem” oraz  wieżyczkami strażników i wysokie zabezpieczone drutem kolczastym mury więzienne wywarły na grupie z Koła niesamowite wrażenie.

Na wyśmienite ciastka oraz kawę i herbatę zaprosiła naszą grupę do Ośrodka Szkolenia Kierowców Ligi Obrony Kraju  w Łęczycy zaprzyjaźniona z nami pani kierownik Bożena Matusiak. A że najmłodszy uczestnik z naszej grupy 8-letni Oskarek Wojewoda obchodził swoje imieniny fundując wszystkim zabrane z Koła imieninowe pączki więc bez namysłu skorzystaliśmy z tego zaproszenia tuż po zwiedzeniu łęczyckiego więzienia. Dla pani kierownik od naszej grupy były kwiaty a dla solenizanta torba pełna słodyczy i tradycyjne 100 lat odśpiewane przez całą naszą grupę.

Chwila odpoczynku w Ośrodku Łęczyckiego LOK i wymarsz pod opieką przewodnika do pobliskiego zamku. Przewodnik ostrzegł nas ażeby nie oddalać się od niego gdyż na każdego obcego przybysza w zamku czyha diabeł Boruta i w każdej chwili może być przez niego porwanym. Chociaż  widzieliśmy jedynie postaci Boruty wyrzeźbione w lipowym drewnie, bo żywy się nie ukazał ale poskutkowało to naszym większym zdyscyplinowaniem podczas zwiedzania zamku.  Za to wysłuchaliśmy o nim ciekawych opowieści naszego przewodnika i każdy mógł zrobić sobie z samym diabłem pamiątkowe zdjęcie.

Sam Łęczycki Rynek z kolorowymi odnowionymi kamienicami, niektóre sprzed lat kilkuset i stojący pośrodku ratusz  zrobił na nas pozytywne wrażenie. Westchnęliśmy lekko z zazdrości, oby nasz Kolski był tak samo kolorowy. A może zaprosimy samego Borutę do Koła by nam w tym pomógł. On nie jest taki groźny jak go malują i pewnie polubiłby nasze miasto.

Około 3 kilometrów od Łęczycy w gminie Góra Świętej Małgorzaty zwiedziliśmy Kolegiatę Romańską w Tumie, pobudowaną w 1141 roku. Sam ogrom budynku kolegiaty a także prostota jej wystroju sprzed wielu, wielu wieków zrobiła na nas spore wrażenie. A na murach kolegiaty widoczne były również pazury samego Boruty. Jeszcze krótkie zwiedzenie starego kościoła na Górze św. Małgorzaty z amboną wykonaną z piaskowca z X wieku i powrót w kierunku Łęczycy. Tuż przed samą Łęczycą w Kwiatkówku zwiedziliśmy skansen wsi łęczyckiej z XIX wieku - zagrodę chłopską wiernie odtworzoną. A w nim wiatrak koźlak z 1820 roku spod Łęczyckiej wsi Zawady. Warto było tam zjechać z głównej trasy. Około godziny 18.00 byliśmy już z powrotem w Kole.

Organizatorzy wyprawy na Ziemię Łęczycką serdecznie dziękują kierownik OSK LOK w Łęczycy Bożenie Matusiak, przewodnikom Henrykowi Pieczewskiemu z Grabowa i Andrzejowi Pawelczykowi z Łęczycy za okazaną nam gościnę i pomoc w organizacji tej wakacyjnej lekcji z historii poza Kołem, na Ziemi Łęczyckiej. A sam Klub LOK „Kolska Starówka” dziękuje  dyrektorowi Kolskiego MTC Tomaszowi Nuszkiewiczowi za pomoc merytoryczną i aktywne włączenie się w realizację całej tej wyprawy.

Jeszcze podczas tegorocznych wakacji letnich w końcu miesiąca sierpnia planowana jest przez Staromiejski Klub LOK oraz Muzeum Technik Ceramicznych kolejna wakacyjna lekcja z historii a mianowicie wyprawa autokarowa do Gniezna i na Lednicę do miejsca chrztu w 966 roku księcia Mieszka I oraz dla uczczenia 1050. Rocznicy tego wydarzenia, bardzo ważnego dla ówczesnej  Polski.