Strona ta wykorzystuje cookies 🍪
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".
tel. 63 27 20 810 lub 63 26 27 503 um@kolo.pl | 15 Listopada 2024 r. Imieniny: Alberta i Leopolda
Dziś Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii przypominało o dotyczącym wszystkich przedsiębiorców obowiązku uzupełniania numeru PESEL w CEIDG, pod rygorem wykreślenia wpisu z ewidencji działalności gospodarczej. Było na to sporo czasu, bo aż dwa lata. Ostatnim terminem na wypełnienie tego obowiązku jest dzień 19 maja br., co regulują zapisy ustawy.
Realizacja ww. przepisu będzie dotyczyła tylko określonej liczby przypadków i zostanie przeprowadzona etapami. Wykreśleniu będą podlegać te wpisy, które nie umożliwiają identyfikacji przedsiębiorcy. Są to wpisy powstałe kilkanaście lat temu i więcej. Nierzadko zawierają szczątkowe dane (np. tylko imię i nazwisko). Wpisy te od lat są nieaktywne, nie dokonywano w nich żadnej modyfikacji. Proces wykreślenia „zapominalskich” nie zastąpi jednego dnia, będzie rozłożony w czasie, zatem kto czyta ten komunikat, z pewnością zdąży zaktualizować dane.
Ministerstwo dokonało rzetelnej analizy wpisów, które będą podlegać wykreśleniu z CEIDG ze względu na brak numeru PESEL we wpisie. Dane zostały zweryfikowane w rejestrach publicznych, w tym bazie Ministerstwa Finansów i Głównego Urzędu Statystycznego, tak by nie doprowadzić do wykreślenia przedsiębiorców faktycznie wykonujących działalności gospodarczej, a nieposiadających numeru PESEL. W ten sposób zweryfikowano ok. 13 000 takich wpisów w CEIDG. Zatem wszędzie tam, gdzie było to możliwe, Ministerstwo dokonało zmian bez konieczności angażowania przedsiębiorców.
Wszyscy przedsiębiorcy, którzy zarejestrowali działalność po 1 stycznia 2012 r. lub dokonali od tego czasu jakichkolwiek zmian w swoim wpisie, posiadają w bazie numer PESEL. System informatyczny CEIDG nie dopuszcza do wprowadzania zmian we wpisie przedsiębiorcy bez numeru PESEL. Zatem jeśli przedsiębiorca od 2012 r. dokonywał jakiejkolwiek zmiany w swoim wpisie w CEIDG (rejestrował się, dodawał kod PKD, zmieniał adres, zawieszał działalność itp.), to jego wpis musi zawierać numer PESEL.
Dlatego przedsiębiorców, którzy zapomnieli o ustawowym obowiązku, uspokajamy. Nie zmienia to jednak faktu, że należałoby bez zbędnej zwłoki sprawdzić swój wpis do CEIDG, a w razie konieczności, uzupełnić dane.