Zaledwie kilka dni po Sesji inaugurującej nową kadencję, radni miejscy obradowali po raz wtóry, gdyż są zobligowani do zawiązania komisji stałych usprawniających pracę organu, a ponadto bieżące funkcjonowanie samorządu wymaga podejmowania uchwał. Kończy się rok, więc należy ustalić wysokości podatków i opłat lokalnych.
Na II posiedzeniu Rady Miejskiej w Kole radni uchwalili wysokość opłaty od posiadania psów. Już nie 40, a 42 zł rocznie uiszczą do miejskiej kasy właściciele czworonoga w formie jednorazowej opłaty wnoszonej do końca marca 2019 r. Tak więc podwyżka roczna wyniosła jedynie 2 zł. Zmiana podyktowana jest ułatwieniem opłat osobom, które nabywają zwierzę w ciągu roku i wnoszą należność cząstkową. Uchwała określa także warunki zwolnienia od opłaty. Szczegółowe informacje uzyskać można w Zespole ds. Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego pod nr. tel.
63 26 27 551 w godz. od 8.30 do 14.30. Właścicieli czworonogów oraz osoby planujące nabyć futrzanego przyjaciela przy okazji zachęcamy do odwiedzania zakładki „Psy – nie tylko bezpańskie” na stronie internetowej miasta
www.kolo.pl, gdzie umieszczane są wszelkie informacje na temat zwierząt.
Każdorazowe podejmowanie uchwał poprzedzone jest ich wnikliwą analizą na posiedzeniach komisji merytorycznych. Radni zdecydowali, że w bieżącej kadencji pracować będą w komisjach: Budżetu i Finansów, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska, Rozwoju Gospodarczego i Zagospodarowania Przestrzennego, Oświaty, Kultury i Sportu, Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Prawa i Porządku Publicznego. Uchwałą przyjęli składy osobowe i przedmioty działania poszczególnych komisji. Na czele Komisji Budżetu i Finansów stanął radny Adrian Król, a w skład organu weszli radni: Katarzyna Hamiga, Marcin Janiak, Sebastian Kuty, Ewa Lewicka, Urszula Pękacz, Tomasz Sobolewski. W Komisji Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska, pod przewodnictwem radnego Michała Piaseckiego, pracować będą radni: Andrzej Cesarz, Halina Musiałek, Wanda Obiała, Urszula Pękacz i Artur Szafrański. W Komisji Rozwoju Gospodarczego i Zagospodarowania Przestrzennego, pod kierownictwem radnej Wandy Obiały, uchwały opiniować będą radni: Teresa Brzoska, Marcin Janiak, Adrian Król, Artur Szafrański i Jarosław Tomczyk. Przewodniczącym Komisji Oświaty, Kultury i Sportu został radny Robert Cesarz, a członkami Andrzej Cesarz, Mariusz Budny, Mariusz Hanefeld, Marek Kaftan, Halina Musiałek i Jarosław Tomczyk. W Komisji Zdrowia i Opieki Społecznej spotykać się będą przewodnicząca radna Teresa Brzoska i radni: Sławomir Brzeg, Grzegorz Gibaszek, Sebastian Kuty, Ewa Lewicka i Maria Sokołowska. Pod wodzą radnego Grzegorza Gibaszka działać będzie Komisja Prawa i Porządku Publicznego, której skład stanowią radni: Mariusz Hanefeld, Marek Kaftan, Maria Sokołowska.
Aby kontrolować działalność burmistrza, jednostek organizacyjnych i pomocniczych, rada powołała Komisję Rewizyjną, w składzie, radni: Robert Cesarz, Grzegorz Gibaszek, Halina Musiałek, Michał Piasecki i Maria Sokołowska, a na jej czele stanęła radna Ewa Lewicka.
Ostatnim organem, służącym bezpośrednio obywatelom, jest powołana Komisja Skarg, Wniosków i Petycji, w składzie radnych: Urszula Pękacz (przewodnicząca), Sławomir Brzeg, Robert Cesarz i Katarzyna Hamiga.
Radni przyjęli także projekt regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków, wskazali radnego Artura Szafrańskiego jako wiceprzewodniczącego właściwego do dokonywania czynności związanych z wyjazdami służbowymi Przewodniczącego Rady Miejskiej i ustalili wysokość wynagrodzenia dla burmistrza. Jego uposażenie jest o 20% niższe w stosunku do kwoty, jaką rada poprzedniej kadencji uchwaliła dla byłego włodarza. Dokonali korekty bieżącego budżetu, upewniwszy się najpierw, że najważniejsze zadania, zdjęte z obecnego budżetu, powrócą w planie na rok 2019. Szczególną uwagę poświęcili budowie i doposażeniu placów zabaw w mieście, a przede wszystkim wyposażeniu kilku w urządzenia przystosowane dla dzieci z niepełnosprawnością.
Bieżąca sesja była pierwszą, w której porządku znalazła się możliwość kierowania do burmistrza zapytań i interpelacji oraz wniosków. Radny Jarosław Tomczyk pytał o przebudowę skrzyżowania prowadzącego do osiedla kwiatowego, podkreślając konieczność poprawy bezpieczeństwa komunikacyjnego w tym rejonie. Radna Halina Musiałek wniosła m.in. o utworzenie w Urzędzie Miejskim stanowiska pełnomocnika ds. osób niepełnosprawnych. Radna Ewa Lewicka poruszyła temat dokończenia budowy ul. Staffa. Radny Mariusz Budny m.in. przekonywał o konieczności budowy północnej obwodnicy miasta i podjęcie rozmów i działań w tym zakresie. Radna Wanda Obiała prosiła m.in. o pomoc w rozwiązaniu problemu komunikacyjnego na ul. Opałki. Burmistrz miasta udzielił odpowiedzi na większość z zadanych pytań, zapewniając iż podejmie kroki, by rozwiązać poruszone przez radnych problemy miejskie, szczególnie dotyczące poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym, gdyż zagadnienia te poruszał już w swoim programie wyborczym i nie są to dla niego nowe tematy... W kwestii utworzenia w urzędzie stanowiska pełnomocnika ds. osób niepełnosprawnych włodarz przyznał, że podobne postulaty docierają do niego od mieszkańców od dawna, i jest przychylny takiemu rozwiązaniu, choć wyraził zdziwienie, że pomimo wzrostu płac w Urzędzie Miejskim o 1,5 miliona w przeciągu poprzedniej kadencji, stanowiska takiego nie udało się utworzyć. Radny Andrzej Cesarz, a po nim inni mówcy, poruszyli temat Spółki MZUK. Przewodniczący Rady zaproponował, by temat spółki zgłębiła komisja merytoryczna w osobnym terminie. Radny Artur Szafrański wnioskował, by na kolejnej sesji burmistrz przekazał radzie, na jakim etapie jest inwestycja związana z wodami termalnymi. Burmistrz potwierdził, że przygotuje dane, gdyż od kilku miesięcy mieszkańcy faktycznie nie byli o tym informowani. Radny Mariusz Hanefeld wnioskował o przygotowanie informacji dla rady o złożonych wnioskach ze środków zewnętrznych. Radny Adrian Król zaznaczył, że skrzyżowanie ulic Kolejowa/Piaski/Blizna również jest miejscem, w którym dochodzi do częstych wypadków drogowych i prosił o przygotowanie projektów budowlanych na inwestycje drogowe wraz z informacją o możliwości pozyskania środków zewnętrznych na te zadania.