Strona ta wykorzystuje cookies 🍪
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".
tel. 63 27 20 810 lub 63 26 27 503 um@kolo.pl | 25 Grudnia 2024 r. Imieniny: Anastazji i Eugenii
Podczas tegorocznej odsłony akcji Narodowe Czytanie Para Prezydencka wybrała do odczytu nowele polskie – dokładnie osiem lektur na ósmą edycję przedsięwzięcia. W naszym mieście trudu organizacji akcji czytelniczej podjęła się Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna wraz z Zespołem Szkół Rolniczego Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kościelcu, przy wsparciu samorządu miejskiego i powiatowego.
Czytane były fragmenty następujących nowel: Dobra pani – Elizy Orzeszkowej; Dym – Marii Konopnickiej, Katarynka – Bolesława Prusa, Mój ojciec wstępuje do strażaków (ze zbioru: Sanatorium pod Klepsydrą) – Bruno Schulza, Orka – Władysława Stanisława Reymonta, Rozdzióbią nas kruki, wrony… – Stefana Żeromskiego, Sachem – Henryka Sienkiewicza oraz Sawa (z cyklu: Pamiątki Soplicy) – Henryka Rzewuskiego. Zdaniem prezydenta, był to „wybór tekstów, których wspólnym mianownikiem jest polskość w połączeniu z treściami uniwersalnymi, refleksją nad człowiekiem i społeczeństwem. Ich zwięzła forma idzie w parze z mistrzostwem stylu i plastycznością, która pozostawia w umysłach czytelników niezapomniane wrażenia. (…) Dziś teksty te nie straciły nic ze swej aktualności. Uczą nas, że w życiu powinniśmy kierować się szlachetnością i solidarnością, że nie wolno nam stracić wrażliwości na ludzką krzywdę ani zapomnieć o naszej historii”.
Organizatorzy kolskiej akcji zadbali o piękną oprawę akcji czytelniczej, stroje i rekwizyty z epoki, a udział dzieci i młodzieży z kolskich szkół skłonił do opracowania konkursu z nagrodami. Słuchacze musieli się wykazać wiedzą o lekturach, co nie było trudne, gdy się uważnie słuchało treści. Kto przyniósł swoją lekturę, otrzymał pamiątkową pieczęć.