Już wkrótce także i wychowankowie Przedszkola nr 5 w Kole zostaną pierwszoklasistami. Wielu z rodziców zastanawia się nad tym, czy ich dziecko jest na to gotowe. Jednych ten fakt niepokoi, inni przyjmują go jako naturalną kolej rzeczy. Rodzicom zależy, aby dziecko stało się dobrym uczniem. Samo dziecko zaś, chce mieć dobre oceny, chce być chwalone, wyróżniane, nagradzane. Dzieci chcą i powinny się ciągle rozwijać, chcą bowiem dorosnąć do rozmaitych rzeczy, w tym także do szkoły.
Wszystko co nowe, budzi oczywiście obawy. Jednak to co nowe, bywa też fascynujące, inspirujące i niezbędne. To dzięki nowym doświadczeniom wyzwala się aktywność, kształtuje się motywacja i poszerzają możliwości.
Rodzice, przedszkole i szkoła winni zatem ułatwić dziecku start szkolny bez względu na to, w jakich warunkach ekonomicznych czy infrastrukturalnych przyszło nam funkcjonować. I chociaż tryb wprowadzania zmian w związku z reformą oświaty nie ułatwia rodzicom podjęcia decyzji, przedszkolom dodaje obowiązków a władzom lokalnym przysparza trudności, to jednak dziecka problemy te nie mogą obciążać. Dziecko ma wzrastać w poczuciu, że szkoła nie jest ani czymś strasznym, ani też czymś za karę.
Dlatego też Rada Rodziców grupy IV PM nr 5 w składzie M. Zarychta, K. Gradomska i A. Pieniek zdecydowała o zgłoszeniu pięciolatków do konkursu Ministerstwa Edukacji Narodowej „Mam 6 lat” na poziomie regionalnym. Celem konkursu jest promowanie i upowszechnianie:
-
najciekawszych inicjatyw podejmowanych w celu zapewnienia dzieciom sześcioletnim przyjaznej adaptacji do edukacji szkolnej,
-
korzyści płynących z wcześniejszego rozpoczęcia nauki jak również promowanie umiejętności dzieci sześcioletnich nabywanych w szkole.
Na potrzeby konkursu nauczycielki Wiesława Garus i Ewa Kujawka opracowały projekt „PRZYJAŹNIE Z PRZEDSZKOLA DO SZKOŁY”. Działania związane z projektem realizują sukcesywnie począwszy od stycznia. Uczestniczą w nich pięciolatki z grupy IV z rodzicami oraz nauczyciele i uczniowie ze szkół podstawowych, z którymi autorki projektu nawiązały bliższe kontakty. Projekt przewiduje systematyczną współpracę: zwiedzanie, zajęcia, zabawy, wspólne przedstawienia, bale i wycieczki. Kontakty z nowymi osobami w nowym miejscu sprawiają bowiem, że dzieci lepiej rozumieją siebie i innych, nabierają umiejętności zaradczych, wymieniają się spostrzeżeniami, rozwijają uczucia społeczne, utrwalają wartości. Poprzez kontakty społeczne kształtują się ich pierwsze uczucia moralne związane z poczuciem konieczności, wymaganiami, nakazami, normami.
Pierwszym wspólnym przedsięwzięciem była wycieczka pięciolatków do Szkoły Podstawowej nr 1 w Kole. Poznając szkołę, dzieci poznawały sale lekcyjne, świetlicę i szkolną bibliotekę. Z przejęciem weszły do pracowni komputerowej, gdzie miały sposobność przymierzenia się do roli przyszłych użytkowników sprzętu, bez którego trudno już dzisiaj wyobrazić sobie proces edukacyjny. Uczestniczyły też w zajęciach wychowania fizycznego, prowadzonych przez panią Izabelę Adamek. Z dumą podejmowały próbę zmierzenia się z wymaganiami stawianymi uczniom, a wspólna zabawa ze starszymi kolegami dostarczyła im wiele radości.
Innym ciekawym doświadczeniem związanym z poznawaniem szkoły był udział w warsztatach plastycznych. Prowadziła je pani Krystyna Gradomska, prywatnie mama Jakuba, który w naszym przedszkolu przygotowuje się wraz z pozostałymi pięciolatkami do podjęcia nauki w szkole. Pod jej kierunkiem przedszkolaki wykonały formy przestrzenne z masy solnej na temat „Wodny świat”. Inspiracją tematu były barwne i niebanalne prace starszych kolegów, które zdobiły szkolne korytarze. Pod ich wpływem powstały ciekawe kompozycje, które dzieci zabrały do przedszkola, pomalowały oraz stworzyły z nich ekspozycję dla swoich rodziców.
Rodzice zaś, w czasie opisanych tu wycieczek i lekcji z udziałem przedszkolaków, obserwowali swoje pociechy w nowych okolicznościach, przyglądali się temu, jak radzą sobie w środowisku szkolnym. Aby zweryfikować te spostrzeżenia, nauczycielki przedszkola zadbały też o podniesienie orientacji pedagogicznej rodziców. Zaproponowały im i udostępniły m.in. literaturę przedmiotu „Psychologiczno-pedagogiczne kryteria dojrzałości szkolnej”. Ponadto przedstawiły referaty pt. „Praktyczne rady „przed-szkolne” dla rodziców” oraz „Co należy wiedzieć, decydując się na posłanie dziecka do szkoły”.
Projekt „PRZYJAŹNIE Z PRZEDSZKOLA DO SZKOŁY” obejmował też udział pięciolatków w konkursach organizowanych przez lokalne instytucje. Motywowane przez swoje wychowawczynie dzieci, ochoczo angażowały się w zadania . Wszystko po to , aby osiągnąć sukces na miarę swoich możliwości, nauczyć się mobilizacji do dalszej pracy, zdobyć nowe umiejętności i utwierdzić w przekonaniu, że są gotowe do podjęcia roli ucznia. Efektem tych działań były:
-
wyróżnienia zdobyte w konkursach zorganizowanych przez Zespół Szkół nr 1 w Kole: muzycznym: Marty Wojtyniak i Szymona Jaworskiego, plastycznym: Marty Kacprzak , Zofii Krupińskiej i Jakuba Kaźmierskiego,
-
oraz wyróżnienie Jakuba Gradomskiego w konkursie plastycznym zorganizowanym przez Filię dla Dzieci Powiatowej i Miejskiej Biblioteki Publicznej.
Rodzice zapewniając środki pomocne przy realizacji zadań tj. transport, niezbędne materiały pomagając w organizacji uroczystości, wycieczek, wnieśli swój własny wkład w inspirowanie dzieci do dalszego poznawania świata, poznawania szkoły i odważnego wkraczania w nowy etap życia w myśl hasła: „Mam 6 lat chcę poznawać świat! Idę do szkoły!”
Opisane wyżej formy współpracy Przedszkola nr 5 w Kole ze szkołą wzbogacone zostały o spotkanie na temat dojrzałości szkolnej z psychologiem i dyrektorami szkół podstawowych, zorganizowane przez Urząd Miejski i z udziałem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w tymże przedszkolu. Spotkanie to miało pomóc rodzicom w podjęciu decyzji o posłaniu dzieci 6 - letnich do szkoły. Czy się udało? Przekonamy się już wkrótce.
Realizujące projekt nauczycielki Wiesława Garus i Ewa Kujawka, na osiągniecie dojrzałości szkolnej swoich wychowanków pracowały od początku ich pobytu w przedszkolu. Zrobiły wiele, aby zainteresować przedszkolaków nauką, zwłaszcza czytaniem, pisaniem, liczeniem, rozwijały ich mowę, funkcje poznawcze tj. pamięć, spostrzegawczość, analizę słuchową, wzrokową, logiczne myślenie. Edukując i wychowując wpływały na nabywanie przez dzieci zdolności przystosowawczych w funkcjonowaniu poza rodziną, przejawianie inicjatywy, zdolność do współdziałania i współpracy. Dbały też o to, aby pięciolatki zanim podejmą naukę w szkole, nauczyły się rozpoznawać i kontrolować własne emocje. Wiedzą na temat postępów edukacyjnych i poziomie osiągniętej przez poszczególne dzieci gotowości szkolnej, dzieliły się z rodzicami, podobnie jak czynią to inni nauczyciele w Gromadce Misia Uszatka.
Dzieciom życzymy samych sukcesów wierząc, że rodzice świadomie i odpowiedzialnie podejmą decyzję o tym, czy ich dziecko od września podejmie naukę w szkole.
oprac. R. Zamelska, W. Garus
zdj. W. Garus, E. Kujawka