Strona ta wykorzystuje cookies 🍪 W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".
tel. 63 27 20 810 lub 63 26 27 503  um@kolo.pl  |  25 Listopada 2024 r. Imieniny: Erazma i Katarzyny

Preorientacja zawodowa w przedszkolu nr 5

Dodane: 29 Kwiecień 2013  08:53:00   Opublikował:
Preorientacja zawodowa w przedszkolu nr 5
Wielu dorosłych zastanawia się pewnie, czy to aby nie za wcześnie. Na naukę nigdy nie jest za wcześnie, a świat różnych zawodów przedszkolaki poznają poprzez zabawę w dorosłych. Naśladują tych przedstawicieli zawodów, których z jakiegoś powodu podziwiają. I choć nie znają i nie potrafią zdefiniować samego pojęcia „zawód”, to doskonale wiedzą, co robi mama, tata, strażak, lekarz, kierowca czy policjant. Praca zaś kojarzy się przedszkolakom przede wszystkim z rodzicami, którzy przyprowadzają dzieci do przedszkola, a sami udają się do pracy. Praca w rozumieniu dzieci pozostaje w związku z koniecznością zarabiania pieniędzy. Skojarzenia z pracą powstają u dzieci także w związku z konkretnym miejscem, otoczeniem i innymi niż rodzice osobami, które mogą obserwować podczas wykonywania jakiegoś zajęcia.

W okresie przedszkolnym, a więc na długo zanim dziecko zdecyduje o podjęciu zawodu, kształtują się konkretne postawy dziecka w stosunku do samego siebie i innych. Zgromadzone osobiste doświadczenia w tej materii budują osobowość, zainteresowania, skłonności, motywują do podejmowania aktywności i doskonalenia umiejętności dziecka.

Realizując tematykę pro zawodową, przedszkole pozostaje w zgodzie z wytycznymi podstawy programowej, która w obszarze wychowania rodzinnego, obywatelskiego i patriotycznego zakłada, że dziecko: wymienia imiona i nazwiska osób bliskich, wie, gdzie pracują, czym się zajmują; zna nazwę miejscowości, w której mieszka, zna ważniejsze instytucje i orientuje się w rolach społecznych pełnionych przez ważne osoby, np. policjanta, strażaka.

Przedszkole nr 5 w Kole tworzy rozmaite sytuacje wychowawcze, które umożliwiają dzieciom kontakt z rzeczywistością społeczno-zawodową i środowiskiem lokalnym. Jednym z wielu dobrych przykładów, może być projekt edukacyjny, na który złożyły się różne działania z dziećmi przy współpracy z rodzicami. Projekt został podjęty przez nauczycielkę czterolatków panią Elżbietę Szacowną, która nawiązała kontakt z mamą swojego wychowanka, a za jej pośrednictwem z dyskontem handlowym Netto. Dzięki współpracy z kierownikiem sklepu, czterolatki oraz dzieci z innych grup wiekowych miały możliwość zaprezentowania swoich prac plastycznych w przestrzeni sklepu. Zorganizowano aż trzy galerie prac odpowiednio do pory roku i okoliczności zatytułowane: „Jesienne obrazki”, „Dookoła choinki” i „Wiosna się budzi”. Czasowe ekspozycje mogli oglądać wszyscy zainteresowani.

W ramach projektu, 12 kwietnia w Przedszkolu nr 5 miało też miejsce spotkanie czterolatków z przedstawicielami dyskontu pod hasłem „Market Netto w Przedszkolu”. Spotkanie zorganizowała p. Elżbieta Szacowna, która wraz z pomocą nauczyciela p. M. Szafrańską podjęła gości w przedszkolnej sali. Przedszkolaki w bezpośrednim kontakcie z nimi uczyły się właściwych zachowań społecznych, rozmawiały na temat działań marketu w środowisku lokalnym poszerzając swoją wiedzę . Nie zabrakło też wspólnych zabaw integracyjnych, których udział wzięli: pani Natalia Sypniewska kierownik Netto, pani Karolina Ujazdowska pracownik i rodzic, pani Katarzyna Nowak pracownik oraz przedstawiciele Rady Rodziców w osobach pani Marty Radeckiej oraz Agnieszki Skoczylas. Na spotkaniu podsumowano też efekty działań plastycznych przedszkolaków. Dla dzieci, które wykonały prace, Netto ufundowało słodkie upominki, farby, kredki, bloki rysunkowe, kolorowanki, naklejki, których łączna wartość to 243 zł.
Kolejnym etapem projektu było zorganizowanie 15 kwietnia wycieczki do pawilonu. Czterolatki zwiedziły sklep, obserwowały klientów i sprzedawców w naturalnej sytuacji, poznawały urządzenia techniczne wykorzystywane w sklepie takie jak prasę do zgniatania butelek, odkurzacz-zmywarkę do posadzki, monitoring do nadzoru pomieszczeń handlowych, urządzenia biurowe niezbędne w pracy marketu. Przedszkolaki miały też okazję nauczyć się jak dokonać drobnych zakupów, doskonaliły umiejętność poprawnego liczenia. Dzięki współpracy przedszkola ze środowiskiem lokalnym dzieci mogły dowiedzieć się czegoś więcej o pracy ludzi dorosłych, nauczyć się szacunku dla ich wysiłku, doskonalić umiejętności komunikacyjne i funkcje poznawcze, poznać urządzenia i narzędzia pracy oraz ich przeznaczenie. Utrwalone przez obserwację czynności zawodowe dorosłych, czterolatki z pewnością będą naśladować w swoich zabawach tematycznych. Każde dziecko chce przecież być kimś ważnym i wynika to z naturalnej dziecięcej potrzeby identyfikacji z innymi osobami, potrzeby przynależności i uznania.

Składamy podziękowania wymienionym wyżej osobom, dzięki którym możliwe było zrealizowanie opisanego projektu, a dzieciom życzymy, aby kiedyś spełniły się ich osobiste, zawodowe marzenia.

oprac. Renata Zamelska

Galeria zdjęć

Blog Burmistrza
Miasta Koła

Kalendarium wydarzeń

Strona stworzona przez F&A MEDIA