Ze względu na fakt, że małe dzieci uczą się obserwując dorosłych, uczą się z łatwością, mają silną potrzebę poznawania otoczenia, edukację ekologiczną w Przedszkolu nr 5 w Kole zaczynamy jak najwcześniej. W okresie przedszkolnym można zauważyć u dzieci żywą emocjonalność, z której bierze się naturalna potrzeba aktywności i podatność na wpływ innych osób lub bodźców otoczenia. To najlepszy czas, aby ukształtować u dzieci postawy, nawyki związane z ochroną przyrody pod warunkiem, że to wszyscy dorośli przekonają i zachęcą dzieci własnym przykładem.
Tegoroczne ogólnopolskie działania związane z obchodami Dni Ziemi, znalazły swój wielki finał w organizowanym 28 kwietnia w Warszawie festynie podsumowującym efekty działań samorządowych, rządowych i pozarządowych instytucji zajmujących się ochroną środowiska. Wiodącym tematem ogólnopolskiej kampanii ekologicznej w tym roku były „Elektroodpady - proste zasady”.
A co z zakresu szeroko pojętej ekologii pojawiło się w działaniach Przedszkola nr 5? W dużym uproszczeniu i skrócie rzecz ujmując było wszystkiego po trochu. Jednakże każda z grup wiekowych jakieś działanie podjęła. Oto przykłady:
gr I trzylatki:
-
posprzątały teren wokół budynku przedszkola zaopatrzone w rękawice ochronne
-
uczestniczyły w zabawach badawczych z wodą, poznawały jej właściwości i znaczenie, uczyły się jak oszczędzać wodę w codziennych sytuacjach
-
uczyły się praktycznie, w jaki sposób przyniesione z domu butelki typu PET przygotować do recyklingu przy pomocy ręcznej zgniatarki,
-
urządziły galerię plastyczną wykonując prace techniką mieszaną na temat „Chrońmy drzewa” zainspirowane piosenką „Uważaj na drzewko”
gr II czterolatki:
-
urządziły galerię prac malowanych farbami plakatowymi pt.: „Szanujemy swoje środowisko” na podstawie wierszy o tematyce ekologicznej
-
uczestniczyły w pogadance „Dzień Ziemi” poznając elementarne zasady ochrony środowiska
-
uczestniczyły w zajęciu otwartym z udziałem rodziców na temat „Woda mój przyjaciel” odkrywając znaczenie wody w życiu planety i organizmu człowieka
-
odwiedziły dyskont Netto, gdzie miały okazję obserwować urządzenie techniczne wykorzystywane w sklepie, takie jak prasę do zgniatania butelek
gr III pięciolatki:
-
poznawały cztery żywioły Ziemi poprzez kontakt z piosenką i muzyką, poznały moc żywiołów, odkrywały ich przyczyny i skutki
-
wykonały w ramach zajęć plastycznych instrumenty muzyczne wykorzystując metalowe puszki po napojach, uczyły się zagospodarowania odpadów
gr IV pięciolatki:
-
zgromadziły odpady różnego rodzaju, uczyły się w sposób praktyczny segregowania śmieci
-
wzięły udział w ogólnopolskim konkursie plastycznym dla przedszkoli ogłoszonym przez Akademię Misia Haribo, w związku z czym uczestniczyły w zajęciu ekologicznym „Segregujesz - nie marnujesz”, którego efektem było wykonanie różnymi technikami prac plastycznych na w/w konkurs
-
zaproponowano również rodzicom dzieci pięcioletnich referat na temat „Ekologia już w przedszkolu”
gr V sześciolatki:
-
wykonały w technice rysunku pracę plastyczną „Dobre rady na odpady”, przypominając innym, aby odzyskiwali surowce wtórne i segregowali śmieci
-
uczestniczyły w pogadankach tematycznych, w oparciu o plansze edukacyjne analizowały przedstawione sytuacje i stan przyrody nadmiernie eksploatowanej i niszczonej przez człowieka, wyciągały wnioski i poszukiwały sposobów rozwiązania problemu, efektem tych działań był opracowany wspólnie „Kodeks Małego Ekologa”
gr VI czterolatki i pięciolatki:
-
wykonały przestrzenną pracę plastyczn o- techniczną, jej tematem były modele pojemników do recyklingu, a do jej zrobienia wykorzystały zużyte opakowania oklejając je skrawkami barwnych folii również pozyskanymi z odpadów
-
wykonały w zespołach wielkoformatowe prace plastyczne mieniące się pięknymi kolorami natury, tematem pracy była „Wiosenna łąka” z całym bogactwem owadów, ptaków, roślin, kwiatów, aby zwrócić uwagę na piękno, które wszyscy powinniśmy chronić
W wymienione wyżej działania angażują się wszyscy nauczyciele. Ponadto Przedszkole nr 5 sukcesywnie od wielu lat uczestniczy w zbiórce zużytych baterii, i w roku bieżącym przystąpiło do niej w VIII już edycji konkursu „Zbiórka Zużytych Baterii” w ramach przedsięwzięcia „ZIEMIA DLA CZŁOWIEKA - CZŁOWIEK DLA ZIEMI”. Koordynatorem działań w tym zakresie jest pani Wiesława Garus. Drugim dużym projektem, w który włączyły się wszystkie grupy wiekowe jest akcja „ODKRĘĆ SIĘ NA INNYCH” propagująca odzyskiwanie tworzyw sztucznych z wszelkiego rodzaju nakrętek, dzięki której jednocześnie możemy pomagać konkretnym osobom. Środki pozyskane z odzysku nakrętek przeznaczane są na finansowanie ich leczenia i rehabilitacji. Akcję zbierania nakrętek koordynuje pani Agnieszka Kuśmierek. Planujemy także w najbliższym czasie nowe nasadzenia krzewów na terenie naszego ogrodu, co wiąże się z planowaną modernizacją placu zabaw.
W PM 5 ucząc szacunku dla natury, pokazujemy że przyroda to geniusz piękna. Uczymy dzieci ekologicznie myśleć i współdziałać. Bazując na literaturze dziecięcej i organizując zabawy, w których dzieci wcielają się w rolę zwierząt, drzew, ptaków, owadów, roślin uczymy dostrzegać znaczenie, potrzeby i problemy przyrody. Uczymy przede wszystkim tego, że każdy z nas, czyniąc nawet drobne gesty w stronę przyrody, może mieć na nią pozytywny wpływ. Wszystko bowiem tak naprawdę zależy od nas, trzeba tylko chcieć.
oprac. R. Zamelska